advertisement

CERDIK menyasarkan sekurang-kurangnya 50,000 pelajar akan menerima peranti (komputer) mereka pada akhir bulan Mei 2021 ini.

CERDIK merupakan sebuah inisiatif jangka panjang yang menyediakan akses digital untuk pendidikan dan merangkumi 2 komponen utama iaitu akses kepada peranti dan kesalinghubungan data.

BACA : (Kemaskini) YTL Foundation Tawarkan SIM Kad YES 4G Kepada Universiti Terpilih

Program ini merupakan sebuah kerjasama Kementerian Kewangan (MOF) dan Kementerian Pendidikan (KPM) untuk merapatkan jurang pembelajaran digital bagi sekolah rendah dan menengah di Malaysia.

CERDIK

CERDIK Sasarkan 100,000 Peranti Lagi Menjelang Akhir September 2021

Seperti yang diumumkan oleh Kerajaan dalam Belanjawan 2021 berkaitan 150,000 peranti (komputer) untuk pelajar sekolah, CERDIK menyasarkan 50,000 peranti akan diedarkan pada akhir Mei 2021 manakala 100,000 peranti lagi dijangka selesai pada akhir bulan September 2021.

Selain itu, 1000 komputer riba telah pun disampaikan kepada pelajar yang layak sebelum ini. Kesemua peranti ini dibiayai penuh oleh GLC/GLIC dan penderma korporat yang antara terlibat dalam Program CERDIK termasuk :

  • Khazanah Nasional Berhad (KNB) dan kumpulan syarikatnya
  • Yayasan PETRONAS (YP)
  • Permodalan Nasional Berhad (PNB) dan kumpulan syarikatnya,
  • Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan kumpulan syarikatnya serta
  • Lembaga Tabung Haji

Peranti ini juga telah disahkan untuk penaikan taraf perisian (software upgrades) untuk sekurang-kurangnya 3 tahun. Jadi pelajar boleh menggunakannya dalam tempoh yang lebih lama.

  • CERDIK
  • CERDIK

Diharap para pelajar yang menerima bantuan ini melalui program CERDIK ini dapat menggunakan sebaiknya peranti yang diberi terutamanya ketika PdPR.

advertisement

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here